Syanotypia – vanha vakokuvatekniikka

Syanotypia on perinteikäs grafiikan laji, joka sopii loistavasti kouluihin. Kyseessä on vanha valokuvien vedostustekniikka, jonka keksi tieteilijä John Herschel vuonna 1842. Siinä luodaan yksivärisiä valokuvia ilman kameraa – lopputuloksena on kauniin preussinsininen vedos (blueprint). Syanotypiasta käytetäänkin myös nimitystä sinipainanta.

Käytännössä se on estokuviointia – valon pääsy kuva-aiheen kohdalle estetään, jolloin vain sen ulkopuolella oleva paperin osa muuttuu siniseksi, ja muodostuva kuvio jää valkoiseksi.

Prosessi on erittäin yksinkertainen – tarvitaan käytännössä vain kahta eri kemikaalia, paperia tai kangasta, kuva-aiheita sekä auringonvaloa (tai UV-lamppu). Syanotypia vaatii silti aluksi jonkin verran opettelua – mutta kunhan oppilaat pääsevät vauhtiin, ovat he auttamatta koukussa – jokainen printti on nimittäin täysin uniikki, ja lopputulos on aina yllätys! 

Miten syanotypiaa tehdään?

Syanotypiaa voidaan tehdä kolmella tavalla:

  1. Asettamalla pieniä esineitä tai muuta materiaalia (esimerkiksi kasveja, kukkia tai sapluunoita) tekniikassa käytettävien kehitteiden avulla käsitellylle paperille ja asettamalla paperi auringonvaloon
  2. Tulostamalla digitaalisen kuvan mustavalkoisena negatiivina läpinäkyvälle kalvolle, asettamalla kalvo käsitellylle paperille ja sitten auringonvaloon
  3. Piirtämällä tai kirjoittamalla läpinäkyvälle kalvolle peittävällä tussilla (esimerkiksi Posca-maalikynällä tai Sharpie-merkkauskynällä), asettamalla kalvo käsitellylle paperille ja sitten auringonvaloon

Syanotypiaa voidaan tehdä niin akvarellipaperille kuin esimerkiksi kankaalle. Tässä ohjeessa käymme läpi, miten prosessi etenee, kun vedos tehdään paperille PAR Syanotypia aloituspakkaus – Paperi -setin sisältämien tarvikkeiden avulla. Alempana käsittelemme lyhyesti myös kankaan kanssa työskentelyä (tarvikkeet löydät PAR Syanotypia aloituspakkaus – Kangas -setistä)!

Tarvikkeet

Syanotypia aloituspakkaus – Paperi sisältää kaiken alla mainitun paperivinkkejä lukuun ottamatta!

  • Syanotypia-kehitteet (kaksi eri ainetta – rauta-ammoniumsitraatti sekä ammoniumrautaoksalaatti)
  • Akvarellipaperia (mielellään vähintään 300g vahvuista). Setin mukana tulee 40 arkkia paperia, mutta suosittelemme erityisesti Montval 300g -akvarellipaperia. Kokeile myös Bookmark Pad -kirjanmerkkilehtiötä!
  • Huuhteluastia
  • Pyöreä muoviastia
  • Vaahtomuovisivellin (vaihtoehtoisesti voit myös käyttää sivellintä, jos haluat, että vedoksen reunoihin jää näkyvät siveltimenjäljet)
  • Mittasylinteri
  • Sekoitustikku
  • Kertakäyttöhanskat

Tarvitsette lisäksi:

  • Pahvia, PC-levy tai muuta vastaavaa työskentelytason suojaamiseen
  • Haluttaessa essu
  • Alusta ja pleksi tai UV-suojaamaton lasilevy, esimerkiksi:
    • Pahvi tai piirustusalusta, PC-levy sekä teippiä tai paperinpuristimia, tai…
    • Edullinen, UV-suojaamaton valokuvakehys

Setissä on kehitteitä suurin piirtein 40 kpl A4-kokoista syanotypia-printtiä varten!

1. Kehitteiden sekoittaminen

Aloittakaa suojaamalla työskentelytaso esimerkiksi pahvin tai PC-levyn avulla.

Lisätkää 100 ml vettä B-pulloon mittasylinterin avulla. Lisätkää sitten 50 ml vettä A1-pulloon mittasylinterin avulla. Sulkekaa pullojen korkit ja ravistakaa huolellisesti, kunnes seokset ovat liuenneet tasaiseksi.

Lisätkää tässä vaiheessa vielä varovasti pulloon A1 niin paljon vettä, että se vastaa samaa määrää kuin pullossa B. Sulkekaa sitten korkki ja ravistakaa huolellisesti.

Lisätkää seuraavaksi yhtäläinen määrä kumpaakin kehitettä mittasylinteriin. Aloittakaa lisäämällä 10 ml kumpaakin, sillä seos on riittoisaa. Sekoittakaa huolellisesti sekoitustikun avulla.

Huomaa! Kun olette sekoittaneet pullojen aineet keskenään lopulliseksi seokseksi, tulee se käyttää saman päivän aikana. Seosta kannattaakin tehdä vain vähän kerrallaan. Samoin seoksella aktivoitu paperi tulee käyttää saman päivän aikana.

Kaatakaa valmis liuos läpinäkyvään, pyöreään muoviastiaan.

2. Akvarellipaperin käsittely

Tämä vaihe tulee suorittaa hämärässä tilassa, jotta valolle herkät kemikaalit eivät vioittuisi, eikä vedos lähtisi kehittymään ennenaikaisesti. Peittäkää siis ikkunat ja sammuttakaa valot!

Voitte halutessanne teipata akvarellipaperin reunat kiinni alustaan (esim. pahviin tai piirustusalustaan), jotta voitte varmistaa sen pysyvän tukevasti paikoillaan. Voitte käyttää myös paperipuristimia.

Levittäkää sitten liuos mahdollisimman tasaisesti akvarellipaperille esimerkiksi vaahtomuovisiveltimen avulla. Muistakaa käyttää kertakäyttöhanskoja! Varokaa ottamasta liikaa ainetta siveltimeen – vähemmän on enemmän. Varmistakaa, ettei paperille jää paksumpia ”lätäköitä” – ne eivät kuivu kunnolla ja vaikuttavat lopputulokseen.

Tässä levitämme liuosta Montval 300g akvarellipaperille sekä Bookmark Pad -kirjanmerkkilehtiön arkeille.

Viekää paperi sitten ripeästi pimeään paikkaan, kuten wc-tiloihin tai kaappiin. Antakaa paperin kuivua siellä kokonaan läpikuivaksi, vähintään 30 minuutin ajan.

Huomaa! Myös kuivunut paperi tulee käyttää saman päivän aikana – käsitelkää siis kerrallaan vain tarvitsemanne määrä paperia.

Jos haluatte tummemman lopputuloksen, levittäkää seosta vielä toinenkin kerros akvarellipaperin päälle sitten, kun ensimmäinen kerros on täysin kuivunut. Huomaattehan kuitenkin, että lopullinen värisävy näkyy vasta UV-altistuksen ja vedessä liottamisen jälkeen.

Lisätkää odotellessanne huuhtelukaukaloon vettä sen verran, että paperiarkki peittyy vedellä, ja siirtäkää se valmiiksi vesipisteen lähelle.

3. Negatiivin, esineiden tai kasvien asettelu paperille

Kun akvarellipaperi on läpikuiva, siirtäkää se pimeästä tilasta takaisin hämärään työskentelytilaan. Jos kuivumassa on ollut useampia paperiarkkeja, siirtäkää mielellään enintään kaksi arkkia kerrallaan. Loppujen arkkien kohdalla toistakaa seuraavat työvaiheet aina edeltävien valmistuttua. Irrottakaa paperista teippi tai paperinpuristimet.

Huomaa! Arkit ovat jo tässä vaiheessa UV-herkkiä. Tilan valoisuudesta riippuen ne siis voivat lähteä kehittymään, jos työskentelyvaihe kestää pitkään.

Asettakaa paperille tulostamanne digikuvan negatiivi (tulostettu kalvolle) tai negatiiveiksi valitsemanne esineet tai asiat (kuten kukat tai muut kasvit) ja asettakaa lopuksi päälle PC-levy tai UV-suojaamaton lasilevy, jonka voitte kiinnittää tarvittaessa paikoilleen paperipuristimilla.

Vaihtoehtoisesti voitte myös laittaa paperin edulliseen kuvakehykseen, jossa on lasi valmiina. Varmistakaa kuitenkin, ettei lasi sisällä UV-suojaa! Tärkeintä on, että negatiivi tai muu kuva-aihe on tiiviisti paperia vasten – tällöin saadaan aikaan tarkkoja kuvia.

Vinkki! Voitte käyttää myös esimerkiksi itse tekemiänne tai valmiita sabluunoita kuvioinnissa, tai piirtää tai kirjoittaa suoraan kalvolle peittävällä tussilla, kuten Posca-maalikynällä tai Sharpie-merkkauskynällä!

4. Printin tekeminen

Sijoittakaa paperi sitten ulos auringonvaloon. Yleensä noin 10-15 minuuttia, tai valosta riippuen enemmänkin (kuitenkin max. 20 min) on sopiva aika. Voitte pidentää tai lyhentää aikaa auringonvalon voimakkuudesta riippuen.

Huomaa! Aluksi saatatte joutua kokeilemaan muutaman kerran, kunnes saatte haluamanne lopputuloksen, sillä auringonvaloa ei voi hallita. Esimerkiksi kasvien kanssa ylisaturaatio ei kuitenkaan usein pilaa printtiä, vaan tuo omanlaisensa efektin.

Vinkki! Kuvat on mahdollista kehittää myös sisätiloissa UV-valon alla. Tällöin noin 7 minuuttia riittää.

Prosessin aikana keltainen kemikaali muuttuu ensin preussinsiniseksi ja lopulta hieman pronssihtavaksi, jolloin kuva on valmis seuraavaan vaiheeseen! Huomatkaa, että printin lopullinen, kirkkaansininen sävy ilmestyy vasta seuraavassa työvaiheessa.

Aluksi väri muuttuu sinertäväksi…
… ja lopulta rusehtavaksi, kun alkaa olla valmista!
Kokeilimme kasvien lisäksi myös muita kuva-aiheita; pitsiliinaa, höyhentä ja sulkaa, itse tehtyjä sapluunoita sekä paperinauhaa.

5. Printin kehittäminen

Siirtykää vesipisteelle, jonne olette asettaneet huuhtelukaukalon. Irrottakaa akvarellipaperin päältä lasilevy/pleksi sekä kalvo, esineet tai kasvit ja asettakaa paperi huuhtelukaukaloon. Huuhdelkaa paperia kaukalossa vähintään 15 minuutin ajan. Avatkaa alkuvaiheessa myös hana ja huuhdelkaa tovi juoksevan veden alla, jotta vesi pääsee kaukalossa vaihtumaan.

Käännelkää paperia vedessä muutamaan otteeseen, jotta vesi pääsee liikkumaan ja kuva kehittyy tasaisesti. Vaihtakaa kaukalon vesi tarvittaessa kokonaan kertaalleen etenkin, jos vettä on vähän.

Huomaa! Jos huuhteluaika jää liian lyhyeksi, akvarellipaperi saattaa muuttua jälkikäteen hiljalleen vaaleansiniseksi. Tällöin paperi myös pysyy aavistuksen herkkänä UV-valolle.

Seuratkaa kuvan kehittymistä. Kun olette tyytyväisiä tulokseen, nostakaa paperi kaukalosta, ravistelkaa ylimääräinen vesi pois hellästi mutta huolellisesti ja asettakaa paperi sitten pyyhkeen tai muun vettä sietävän suoja-alustan päälle kuivumaan.

Halutessanne voitte käyttää myös isompaa vesiastiaa printtien kehittämiseen.

Printti tummenee kuivumispäivän ajan – lopullinen tummuusaste näkyy seuraavana päivänä.

Toistakaa edellä olevat työvaiheet sitä mukaa, kuinka monta paperiarkkia on jäljellä.

Antakaa akvarellipaperien kuivua täysin kuiviksi. Tämän jälkeen olette valmiita!

Vinkki! Voitte halutessanne jatkaa teoksen työstämistä haluamaanne suuntaan vaikkapa tussien tai kuitukärkikynien avulla.

Kun lopetatte työskentelyn, huuhdelkaa ja kuivatkaa käytetyt välineet ja siirtäkää seosta sisältävät pullot jääkaappiin säilöön.

Valmiita syanotypiaprinttejä.

Printin tekeminen kankaalle

Jos haluatte kuvioida kangasta syanotypiamenetelmällä, ottakaa avuksenne PAR Syanotypia aloituspakkaus – Kangas -setti. Prosessi käy pitkälti samaan tapaan kuin paperinkin kanssa!

Jos haluatte kuvioida vain osan kankaasta, levittäkää kemikaalit setissä tulevan telan avulla haluamallesi alueelle. Vaihtoehtoisesti voitte myös kastaa koko kankaan aineeseen.

Huomatkaa, että printin kehittyminen kankaalle kestää pidempään kuin paperille. Auringossa kankaan kehittyminen vaatii siis vähintään 20 minuuttia.

Vinkki! Kurkkaa myös Syanotypia & Van Dyke aloituspakkaus, jolla teette sekä preussinsinisiä syanotypiavedoksia että kauniin seepian värisiä Van Dyke Brown -vedoksia. Van Dyke eroaa syanotypiasta lähinnä siten, että siinä käytetään eri kemikaaleja, jolloin lopputuloksena syntyvä väri on sinisen sijaan seepian värinen. Muuten prosessi on melkein sama – jos kiinnostuit, käy lukemassa Van Dyke – Aloittelijan opas!

Liuosten säilyttäminen

Pullojen liuosten säilyvyys (ennen käyttöönottoa) on maksimissaan 24 kk.

Käyttöönoton jälkeen säilyttäkää veden kanssa sekoitetut pullot jääkaapissa – tällöin säilyvyys on 6-8 kuukautta. Jos pulloihin on sekoitettu tislattua vettä, säilyvyysaika kaksinkertaistuu. Älkää käyttäkö demineralisoitua vettä.

Kun pullojen liuokset on sekoitettu hanaveteen ja niitä säilytetään liian pitkään, voi nesteen pinnalle ilmestyä homekalvo. Voitte poistaa sen siivilöimällä nesteen hienon siivilän läpi. Vanhaksi menneiden seosten käyttäminen tapahtuu kuitenkin täysin omalla vastuulla.

Tärkeää turvallisuudesta!

Kemikaalien kanssa työskentelyyn liittyy aina riskejä. Lukekaa ohjeet huolellisesti ja olkaa tarkkana työskennellessänne. Käytätte kemikaaleja ja tarvikkeita omalla vastuullanne.

Syanotypiassa käytetään kemikaaleja, jotka voivat olla terveydelle haitallisia. Älä anna lasten käyttöön ilman valvontaa. Älä päästä kosketuksiin ihon ja silmien kanssa. Käytä aina kertakäyttöhanskoja! Jos ainetta pääsee iholle, tulee iho huuhdella vedellä. Jos ainetta menee silmiin, huuhtele usean minuutin ajan juoksevan veden alla silmä auki. Huuhtele myös silmäluomen sisäpuolelta. Tarvittaessa hakeudu lääkärin hoitoon ensiaputoimenpiteiden jälkeen.

Vältä aineiden hengittämistä. Älä niele. Jos ainetta on nielty, tulee huuhdella suu ja juoda lasi vettä – ei saa yrittää oksentaa. Tällöin on myös oltava yhteydessä myrkytyskeskukseen.

Tarkan listan kemikaaleista löydät pakkauksen mukana tulevista suomenkielisistä ohjeista.

Hävittäminen: Jätä kemikaalit omiin pulloihinsa ja hävitä ongelmajätteen mukana.