Kurkistus kartonkigrafiikkaan

Kartonkigrafiikka on nopea ja inspiroiva taidegrafiikan muoto, joka kasvattaa suosiotaan nopeasti. Taidegrafiikka tuo monelle mieleen kuparilaatat ja myrkylliset hapot, mutta kartonkigrafiikka on ekologinen ja myrkytön tekniikka. Se perustuu ideaan, jossa painolevynä käytetään sellakalla lakattua kartonkia. Laattaan voi piirtää kuivaneulapiirtimellä (vrt. viivasyövytys) ja pintalakkaa voi poistaa isompina alueina (vrt. akvatinta). Laatalle voi myös liimata puuliimalla erilaisia materiaaleja (vrt. collagrafia).

Kartonkigrafiikassa kuva vedostetaan yleensä prässillä, aivan kuten metalligrafiikassakin. Kartonkigrafiikka eroaakin perinteisestä grafiikasta lähinnä monipuolisuutensa vuoksi – kartonkisella painolaatalla on helppo leikitellä ja kokeilla asioita, jotka eivät kuparilaatan kanssa olisi mahdollisia. Vedostusvaiheessa moni kartonkigrafiikan tekijä työstääkin identtisten vedosten sijaan vaihtelevia vedossarjoja tai yksittäisiä monotypiavedoksia. Paperiksi soveltuvat tavanomaiset kastelun kestävät syväpainopaperit.

Tarvittavat työvälineet ja niiden käyttötarkoitus:

– Painoprässi esim. Printing Press
– painolaataksi kartonkia esim. Top Side tai Bristol Board
sellakkaa painolaatan suojaamiseen
– Sinolia (löytyy huoltoasemilta) sellakkaliuoksen valmistamiseen
mutlari tai muu iso, litteä sivellin
– painopaperia esim. Hahnemühle etsauspaperi tai Unica painopaperi
– painovärit esim. Charbonnel vesiliukoiset painovärit
– erilaisia piirtimiä esim. etsausneula, kuivaneula, tms. metalligrafiikan piirrin tai muita materiaaleja, joilla voit työstää ja raaputtaa sellakkaa, kuten hiomapaperia tai neuloja
askarteluveitsi
tarlatania levyjen pyyhkimiseen
– rypsiöljyä laattojen, värialustan ja käsien puhdistamiseen
makulatuuria tms. suttupaperia suojaamiseen ja painopapereiden kuivaamiseen
– paspis- tai konepahvin paloja värien levittämiseen painolaatoille
tela avuksi vedostamiseen
– puuvaneri ja liimapaperia vedosten kuivattamiseen
– kertakäyttökäsineitä & maalarin essu

Painolaatan valmistus

Leikkaa kartongista halutun kokoinen ja mallinen pala, ja lakkaa se molemmin puolin sellakkaliuoksella*. Lakkaa ensin työstettävä puoli, ja sen jälkeen tausta. Taustan lakkaaminen pidentää laatan kestoa. Lakkaa myös laatan reunat. Anna kuivua noin puoli tuntia ennen työskentelyn aloittamista.

* Sellakkaliuos valmistetaan suunnilleen suhteessa 1:1. Kaada lasipurkissa olevien sellakkahiutaleiden päälle Sinolia, ja anna hiutaleiden liueta rauhassa noin vuorokauden ajan. Voit nopeuttaa liukenemista laittamalla purkin lämpöhauteeseen. Huomaathan, että sellakassa saattaa esiintyä epäpuhtauksia. Helpoin tapa saada puhdas liuos on liuottaa hiutaleet upottaen ne sinoliin nylon-sukkohousuista tehdyn nyytin sisällä. Näin epäpuhtaudet jäävät sukkahousuihin.

Laatan työstö ja piirtäminen

Painolaattaan voidaan piirtää millä tahansa välineellä, jolla saadaan aikaan ura lakkakerrokseen. Kokeile kuiva– ja etsausneulaa, naulaa, kuulakärkikynää, sukkapuikkoa tms.

Jos haluat poistaa lakkakerroksesta isomman alueen, rajaa alue veitsellä ja nosta kerros kärjen avulla varovasti pois. Väri tarttuu vedostusvaiheessa niihin kohtiin, joissa ei ole lakkaa.

Vedostaminen

1) Laita oikean kokoisiksi revityt painopaperit likoamaan veteen vähintään puoli tuntia ennen työskentelyn aloittamista. Käytä puhdasta astiaa. Muovinen vuodevaatelaatikko on tähän tarkoitukseen mitä mainioin, sillä sinne mahtuvat myös suuret arkit.

2) Sekoita haluamasi väri valmiiksi. Käytä apuna pahvinpalaa tai palettiveistä. Alustaksi sopii Ink Tray -linovärialusta tai pc-levy 1mm (kaikki valikoimamme pc-levyt löydät eri kokoisina täältä).

3) Aseta painolaatta suojapaperin (esim. makulatuuripaperin) päälle ja aloita väriseoksen levittäminen  haluamiisi kohtiin pahvinpalan, muovikortin tai silikonisiveltimen avulla. Käy laatta läpi eri suunnista, jotta saat väriä kaiken suuntaisiin viivoihin.

4) Ota noin 50cm x 20cm kokoinen pala tarlatania ja pehmitä sitä venyttelemällä kangasta kevyesti eri suuntiin. Muotoile tarlatanista nyrkin sisään sopiva pallo, ja ryhdy pyyhkimään sillä painoväriä pois painolevyn pinnalta. Älä käytä voimaa, vaan käy laatan pintaa läpin hennoin, pyörivin liikkein. On makuasia haluatko jättää painolevyyn kauttaaltaan hieman väriä ikään kuin taustasävyksi vai pyyhitkö levyn täysin puhtaaksi. Pyyhkimistä voidaan jatkaa herkällä kädellä ohuella silkki- tai puhelinluettelopaperilla.

5) Puhdista painolaatan reunat ylimääräisestä painoväristä käsipaperilla tai puhtaalla rätillä.
6) Aseta laatta prässin (esim. Printing Press) levylle puhtaan suojapaperin päälle kuvapuoli ylöspäin mahdollisimman lähelle prässin telaa.

7) Valmistele painopaperi (esim. Hahnemühle etsauspaperi tai Unica painopaperi). Valuta ylimääräinen vesi pois ja taputtele arkkia puhtaiden suojapapereiden välissä kevyesti, jotta saat paperin pinnalla kiiltelevän veden pois. Aseta paperi painolaatan päälle oikeaan kohtaan. Aseta vielä vedoksen päälle suojapaperi imemään vettä ja suojaamaan prässin huopia turhalta kastumiselta.
8) Vedosta työ viemällä se prässin läpi.
9) Laita likaiset suojapaperit roskiin, ja märät mutta puhtaat kuivumaan; voit käyttää ne uudelleen. Kiinnitä kostea vedos liimapaperilla tasaiseen alustaan, kuten puuvaneriin, ja jätä kuivumaan. Voit vaihtoehtoisesti laittaa vedokset kuivumaan kahden puupahvin väliin, jolloin puupahvi imee vedoksista vettä. Muista laittaa puupahvipinon päälle painoa, jotta vedokset eivät pääse rypistymään kuivuessaan.

Laatan ja värien huolto

Puhdista ylimääräinen väri painolaatasta vedostamisen jälkeen ruokaöljyllä. Tarkista myös värituubien kierre ja korkki, ja poista kiertymisen estävä väri öljyyn tai tärpättiin kastetulla käsipaperilla tai vanupuikolla.

Vinkkejä, sovelluksia, ideoita

– Ota kaikki irti kartongin ominaisuuksista! Leikkaa laattaan reikiä, muuta reunan muotoja, revi tai rypistä. Kokeile ja yhdistele erilaisia keinoja rohkeasti!
– Jos leikkaat tai muuten muotoilet laattaa uudelleen sellakkakäsittelyn jälkeen, muista suojata reunat liuoksella. Painoväri imeytyy muuten paljaaseen leikkuupintaan, ja reunat jättävät jälkensä vedokseen.
– Laita sellakkahiutaleet nylonin (sukkahousut) sisään ennen Sinoliin upottamista. Hiutaleet liukenevat hitaasti ja purkin pohjalle jää helposti sakkaa, mutta näin toimiessa liukenematon massa on helppo nostaa pois.
– Laatan pintaa voidaan työstää liimaamalla siihen erilaisia materiaaleja, kuten kangasta, carborundumia tai pahvinpaloja. Kerroksia kootessa tulee kuitenkin huomioida prässin asettamat rajat: liian paksu yksittäinen kohta saattaa rikkoa painopaperin ja liian kova kohta puolestaan prässin telan. Myös vedostusjälki kärsii liian suurista korkeuseroista painolaatan pinnalla.
– Kartonkipainolaatalla saadaan tehtyä n. 5–20 vedosta laatan työstöstä ja käsittelystä riippuen. Ruokaöljyn käyttäminen myös vesiliukoisten värien puhdistuksessa pidentää laatan kestoa, sillä öljy muodostaa suojaavan kalvon laatan pinnalle.
– Vedoksen kohdistaminen on helpompaa, jos piirrät prässissä painolevyn alla käytettävään suojapaperiin kohdistusmerkit sekä laatalle että painopaperille. Tee tämä jo ennen painopapereiden liottamista.
– Voit käyttää ruokaöljyä välineiden sekä käsien puhdistamiseen painoväristä. Hiero ensin öljyllä väri irtonaiseksi. Lisää sitten saippuaa ja hiero kunnolla. Huuhtele lämpimällä tai jopa kuumalla vedellä. Huomaa, että kartonkilaattaa ei tule pestä tai pyyhkiä vedellä.
– Vedosmerkinnät tehdään lyijykynällä. Vedoksen reunassa olevat merkinnät kertovat tehdyn vedossarjan määrän, sekä kyseisen vedoksen järjestysnumeron, esim. 2/12, 7/12 jne. Tekijä signeeraa nimensä jokaisen vedoksen oikeaan alareunaan. Lisäksi vedoksen reunassa voi olla työn nimi ja sarjaa kuvaava merkintä. Yleisimmin kartonkigrafiikassa käytössä ovat Tpl’a (taiteilijan itsensä vedostama), E.v. (vaihteleva vedossarja) sekä 1/1 (monotypia tai uniikkivedos, jota on tehty vain yksi kappale).

Esimerkkejä

malli_1

Kuva 1: Etsausneulalla piirretty viivapiirros. Kuvan vedoksessa käytetty Hahnemühlen etsauspaperia.

malli_2

Kuva 2: Veitsen avulla irrotettu pinta ja taustaan jätetty sävy

malli_3

Kuva 3: Murrettu ja kahtia revitty laatta, josta tehty monotypiavedos suihkauttaen vettä painolevyn pinnalle ennen vedostusta

malli_4

Kuva 4: Laatat työstetty repien ja käyttäen hiomapaperia. Vedostettu useampia painolaattoja samalla kertaa, samalle paperille

malli_5


Kuva 5: Painolaattaa työstetty kuivaneulalla, veitsellä sekä murtaen. Vedostettu mustalla painovärillä, minkä jälkeen painolaattaan on telattu vihreä väri, joka on painettu kohdistaen vedoksen yläreunaan. Kuvan vedoksessa käytetty Hahnemühlen etsauspaperia.

Jos vedostaminen on sinulle uutta, niin anna itsellesi ja uudelle tekniikalle aikaa. Tuntuma värien käyttäytymiseen, laatan pyyhkimiseen yms. löytyy vasta toistojen myötä. Kirjoita vedostaessasi kaikkiin koevedoksiinkin ylös mitä paperia, värejä, vedostustekniikkaa yms. olet käyttänyt. Näin omaa oppimista ja eri työtapojen vaikutusta painojälkeen on helpompi seurata ja tarkkailla.
Tallenna